محدوده دینامیکی نسبت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های یک تصویر، از سیاه خالص تا روشن‌ترین سفید را توصیف می‌کند. بهترین دوربین‌های دیجیتال فقط نیمی از برد چشم انسان را می‌گیرند.

مشکل تصاویر با کنتراست بالا

یک تصویر با کنتراست بالا تصویری است که هم سایه‌های تیره و هم هایلایت‌های روشن دارد. محدوده دینامیکی چنین تصویری می‌تواند از توانایی دوربین شما برای گرفتن آن فراتر رود، به همین دلیل است که عکس شخصی که در مقابل یک پنجره پر نور ایستاده است، نمی‌تواند جزئیات چهره فرد و همچنین صحنه بیرون را بگیرد. یا ویژگی‌های فرد را دریافت می‌کنید و پنجره تاری روشن است، یا جزئیات بیرونی را دریافت می‌کنید اما هیچ یک از ویژگی‌های شخص را دریافت نمی‌کنید. در این حالت، محدوده دینامیکی تصویر بیشتر از دوربین است و شما را مجبور می‌کند بین فوکوس روی سوژه تاریک یا پنجره روشن یکی را انتخاب کنید.

دامنه دینامیکی دوربین خود را کاوش کنید

یافتن تعادل مناسب بین روشنایی و تاریکی به تصاویر بهتری منجر می‌شود، بنابراین محدودیت‌های دوربین خود را آزمایش کنید. سعی کنید نکات برجسته و جزئیات سایه را در شرایط نوری مختلف ثبت کنید. از هیستوگرام درخشندگی استفاده کنید که می‌توانید آن را در LCD دوربین خود مشاهده کنید. پیکسل‌هایی را که در هر سطح شدت می‌گیرید نمودار می‌کند. اگر نمودار در سمت چپ یا راست و یک دره در وسط داشته باشد، تصویر از محدوده دینامیکی دوربین شما فراتر می‌رود.

برای کاهش شدت نور از فیلترهای با چگالی خنثی استفاده کنید

فیلتر با چگالی خنثی (فیلتر ND) معمولاً از شیشه ساخته می‌شود. به لنز دوربین شما متصل می‌شود و میزان نوری که از آن عبور می‌کند را کاهش می‌دهد. با ورود نور کمتر، می‌توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید تا زمان نوردهی طولانی‌تر شود یا حسگر تصویر دوربین را افزایش دهید یا دیافراگم را با خطر کمتری برای شستشوی تصویر باز کنید. یک فیلتر با چگالی خنثی را به لنز خود بچسبانید، و آسمان با نوردهی بیش از حد شما ناگهان جزئیات بیشتری خواهد داشت، اما سایه‌های شما تاریک نمی‌شوند. علاوه بر دریافت وضوح و وضوح بیشتر از ابرها، یک فیلتر با چگالی خنثی می‌تواند به شما کمک کند تاری حرکت و عمق میدان کم را در نور روشن ثبت کنید.

محدوده دینامیکی دوربین خود را با عکاسی با محدوده دینامیکی بالا گسترش دهید

عکاسی HDR شامل گرفتن چندین نوردهی از یک تصویر در حین تنظیم f-stop در دوربین شما است. (F-stop مقدار نوری را که از لنز شما عبور می‌کند تنظیم می‌کند.) بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا ترکیب بندی تصویر در هر عکس یکسان باشد. با f-stop خود در حالت عادی عکس بگیرید، سپس یک عکس با یک یا چند توقف کم نوردهی و یکی با یک یا چند توقف بیش از حد نوردهی کنید.

محدوده دینامیکی در فیلمبرداری به همان اندازه مهم است

فیلمبرداری با کنتراست بالا حتی می‌تواند چالش برانگیزتر از گرفتن تصاویر ثابت باشد. از هر کجا که در حال عکاسی هستید، به نحوه تغییر نور با حرکت سوژه‌ها و/یا دوربین توجه کنید. دومینیک دوشنو، مستندساز می‌گوید: «تصور نکنید آنچه در صفحه LCD خود می‌بینید همان تصویری است که می‌گیرید. درک کنید که نور چگونه بر تصویر شما تأثیر می‌گذارد و برای چه چیزی می‌خواهید در معرض دید قرار دهید.»

ترکیب صحنه شما نیز برای ثبت محدوده دینامیکی بالا مهم است. برای جذب مخاطب خود به داستان، می خواهید لایه‌هایی ایجاد کنید – مکان‌هایی برای سرگردانی چشم. این ممکن است نیاز به تغییر تمرکز و تنظیم برای تغییرات در شدت نور داشته باشد. کارگردان و نویسنده ون جنسن می‌گوید: «همه چیز در مورد ایجاد تصاویر فردی است که زیبایی و عمق واقعی را در خود داشته باشد. این عمق برای ساختن دنیایی که بزرگ و واقعی به نظر می‌رسد ضروری است.”

در قالب فایل خام عکس بگیرید

پیکسل‌های موجود در حسگرهای تصویر دوربین‌های مدرن می‌توانند طیف وسیعی از نور را ثبت کنند، اما اگر با فرمتی مانند wmv. یا .avi عکس بگیرید که منجر به فشرده‌سازی می‌شود، ممکن است مقدار زیادی از این محدوده دینامیکی را از دست بدهید. دوشنو می‌گوید: «اگر در حال عکاسی خام هستید، اطلاعات زیادی در آن تصویر دارید. وقتی آن را به داخل کامپیوتر می‌کشید، می‌توانید مقدار زیادی از تصویری را که می‌توانستید با چشم خود ببینید، به دست آورید.»

پس پردازش دوست شماست

ابزارهای فراوانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند پس از اتمام تصویربرداری به تصاویری که می‌خواهید برسید. در مورد تنظیم محدوده دینامیکی ویدیوی خود در پس از تولید، می‌توانید یاد بگیرید که با آموزش‌ها و آزمایش‌ها تصحیح رنگ و تعادل خود را انجام دهید.